Saturday, May 26, 2007

Spanien et eksempel til efterfølgelse

Jeg faldt over et indlæg på modspil om

Spanien: Et eksempel til efterfølgelse

Carsten Agger mener at vi bør lære af erfaringerne fra Spanien mht. hvor dan de håndterer indvandring. Man har lovliggjort omkring 800.000 illegale indvandrere. Eneste betingelse at de pågældende skulle kunne dokumentere at de havde haft et arbejde i minimum et halvt år.

Jeg smed derfor en kommentar, hvor jeg spurgte om hvad Spanien gjorde ved de indvandrere, der IKKE kunne dokumentere. (og da det er et par dage siden, så kan jeg ikke huske hvad jeg ellers skrev).

Nå men i hvert fald, så kom kommentaren ikke igennem, så derfor smed jeg en ny hvor jeg efterspurgte den første og spurgte om Carsten ville uddybe hvordan Danmark bør efterfølge Spanien.

Svaret kom prompte :
"Din første kommentar var insinuerende, udokumenteret og ubehagelig i tonen, og da der er ret mange trolls i omløb, har jeg anlagt en lidt "no -nonsense" kommentarpolitik, der implicerer, at en kommentar kan og vil blive slettet, hvis og kun hvis det passer mig at slette den. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet ... "

Det opfatter jeg selvfølgelig som en insinuerende og udokumenteret kommentar og derfor ubehagelig i tonen... :-)

Derfor har jeg lagt nedenstående kommentar på modspil. Er den specielt insinuerende, udokumenteret eller ubehagelig? I think not.

"Arh Carsten Det er ikke særlig sympatisk.... Nu insinuerer du uden dokumentation at jeg har været insinurende, udokumenteret, ubehagelig... Du kan godt se det selv ikke? Det havde nok været bedre at benægte at indlægget var kommet frem. Den havde jeg købt med det samme :-)

Du har selvfølgelig ret til at slette etc. som det behager dig. Min intention var ikke at være insinuerende, udokumentere eller ubehagelig i tonen.

Jeg er faktisk enig med dig i at vi skal være åbne overfor indvandring (når indvandrere kommer i arbejde, dvs. har en kvalifikation i fht. det danske arbejdsmarked). Jeg mener også at vi skal tage vores del af flygtninge.

Jeg mener ikke at man blindt skal sige at indvandring er ubetinget godt.

Jeg er ikke enig med dig i at der ikke skal være en debat. At den for nogen vil blive opfattet som ubehagelig er ikke godt, men det er ikke muligt at gøre debatten fuldstændig ikke-ubehagelig uden at man indsætter menings dommere. Det vil jeg i hvert fald nødigt se.

I mit første indlæg mener jeg at jeg spurgte om, hvad Spanien gjorde ved de illegale udlændinge, der ikke kunne dokumentere et fast arbejde. Ved du det?

Umiddelbart mener jeg ikke at det er udtryk for en speciel åbenhed om indvandring kun at acceptere dem med et arbejde. I en eller udstrækning så er det en liberal holdning, som jeg ikke mente at du støttede.

Jeg mener ikke at man kan sammenligne de 2 lande, da forudsætningerne ikke er sammenlignelige nok.

Sidst da skal jeg erkende at jeg ikke kender Spaniens nuværende politik mht. indvandring.

Mvh. LMNord

Nb. dette indlæg er kopieret over på maveplaskeren.blogspot.com
"

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hele indlægget fra Modspil, hvis der nu skulle være et nedbrud, så posten forsvinder...

"19. May 2007
Spanien: Et eksempel til efterfølgelse

Spanien er et af de lande, der er hårdest ramt af den illegale indvandring fra Afrika til Europa, eftersom landets kyster på de kanariske øer og den sydlige del af den iberiske halvø ligger mest "udsat" i betydningen tæt på Afrika.

Landet har derfor på ganske få år fået lige så mange indvandrere som de øvrige eruopæiske lande (hvor man for blot 10-15 år siden kun havde meget få), og indtil for få år siden var langt de fleste af dem illegale.

Her må der da være basis for nogle af de stramninger, vi er så glade for her i Danmark?

Den spanske regering valgte imidlertid at gå en helt anden vej, som ambassadør Lars Blinkenberg beskriver i en kronik i dagens Jyllands-Posten:

Den socialdemokratiske regering under Zapatero, som tiltrådte i 2004, besluttede året efter, at man ville gøre noget radikalt, nemlig at legalisere de mange ulovlige immigranters ophold i det Spanien, der heldigvis har brug for deres arbejdskraft. Man opstillede kun følgende betingelser: De pågældende skulle møde frem med dokumentation fra deres arbejdsgivere, der viste, at de havde fast arbejde og havde haft det igennem det seneste halve år.

Hen ved 800.000 mennesker, (det ville svare til 100.000 i Danmark) der havde levet i det skjulte, fik hermed fast opholdstilladelse og indgår nu i de offentlige registre over skatteydere og socialt/sygesikrings berettigede, hvad der også er en gevinst for staten.

Herefter er der omkring tre mio. indvandrere i Spanien eller over 8 pct. af befolkningen, hvilket vist meget nøje svarer til andelen i de fleste EU-lande, herunder Danmark. Men det er nyt i Spanien, fordi dette land tidligere var blandt dem, der havde færrest, ikke mindst inden demokratiet kom på plads for ca. 30 år siden, da Franco var død.

Der er dem, der påstår, at vi kan klare os uden indvandring overhovedet, fordi virksomhederne blot kan rationalisere. Dette er måske rigtigt på det industrielle plan, men hverken i de spanske gartnerier eller i den sociale sektor (plejehjem, hospitaler, etc.), hvor der allerede er stor mangel på arbejdskraft i Spanien og vel i mange lande, har man sådanne muligheder. Englands hospitaler ville således bryde sammen, hvis de udenlandske læger og sygeplejersker, som er kommet til landet igennem de seneste 50 år, pludselig faldt fra. Dette gælder også den anden store kolonimagt, Frankrig, der ligeledes har haft en langvarig indvandring fra Afrika.

Regeringen i Spanien mener, at alle vandt ved den omtalte nyordning, selv om den i første omgang blev fordømt af flere andre EU-lande. Det interessante er, at den nu begynder at tjene som et eksempel til efterfølgelse, herunder i Tyskland og i Holland, der har bebudet tilsvarende ordninger. Under et nyligt ministermøde i EU var der, ifølge den spanske immigrationsminister, flere, der bad om yderligere oplysninger om den spanske model for at kunne komme videre med dette vanskelige spørgsmål.

Blinkenberg bemærker, hvad vi kan tage ad notam til skamfuld sammenligning med Danmark: "Det er et positivt træk i Spanien, at man tilsyneladende i stor udstrækning har undgået den ubehagelige debat omkring indvandringen, som ofte får de nyankomne til at føle sig helt uvelkomne".

Han fortsætter realistisk og uimodsigeligt, at "problemer kan dog aldrig helt undgås i noget land, men en bedre integration kan afhjælpe en del af dem". Men mens problemer kan undgås, kan den "ubehagelige debat" - det åbenlyse, lysende fremmedhad - der har plaget Danmark det åbenbart. Det behøver ikke gå, som det er gået her.

Og det skulle vi måske være det kultiverede sydlige land Spanien taknemmelige for at vise os.

Link til Blinkenbergs kronik.

[ agger, Sat 19 May, :09:01: /politik] - 3 kommentar(er) - link
Kommentarer:

LMNord skrev:
26/05/2007 04:16:28
Da du ikke har villet lade min kommentar komme i gennem, da må man antage at du bevidst taler mod bedre vidende. Kunne du evt. konkret formulere hvordan du mener at Danmark skal efterfølge Spaniens eksempel? (lavere mindste løn, lavere sociale ydelser etc.)

Carsten Agger skrev:
26/05/2007 04:30:07
Din første kommentar var insinuerende, udokumenteret og ubehagelig i tonen, og da der er ret mange trolls i omløb, har jeg anlagt en lidt "no -nonsense" kommentarpolitik, der implicerer, at en kommentar kan og vil blive slettet, hvis og kun hvis det passer mig at slette den. Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet ...

Men, lad mig da bare svare: Spanien har (stadig) lavere mindsteløn og lavere sociale ydelser, fordi man kommer et helt andet sted fra, rent økonomisk, og først for alvor er kommet op på "vesteuropæisk" niveau hvad angår levestandard de sidste ti år eller så.

Hvor jeg mener, man bør følge Spaniens eksempel er: Åbenhed overfor indvandrere, med fravær af den ubehagelige debat, man har i Danmark - plus, ægteskab for homoseksuelle, med 100% ligestilling ift. heteroseksuelle par - plus, en højrefløj, der er trængt totalt i defensiven.

Læs f.eks. her

LMNord skrev:
26/05/2007 05:33:58
Arh Carsten Det er ikke særlig sympatisk.... Nu insinuerer du uden dokumentation at jeg har været insinurende, udokumenteret, ubehagelig... Du kan godt se det selv ikke? Det havde nok været bedre at benægte at indlægget var kommet frem. Den havde jeg købt med det samme :-) Du har selvfølgelig ret til at slette etc. som det behager dig. Min intention var ikke at være insinuerende, udokumentere eller ubehagelig i tonen. Jeg er faktisk enig med dig i at vi skal være åbne overfor indvandring (når indvandrere kommer i arbejde, dvs. har en kvalifikation i fht. det danske arbejdsmarked). Jeg mener også at vi skal tage vores del af flygtninge. Jeg mener ikke at man blindt skal sige at indvandring er ubetinget godt. Jeg er ikke enig med dig i at der ikke skal være en debat. At den for nogen vil blive opfattet som ubehagelig er ikke godt, men det er ikke muligt at gøre debatten fuldstændig ikke-ubehagelig uden at man indsætter menings dommere. Det vil jeg i hvert fald nødigt se. I mit første indlæg mener jeg at jeg spurgte om, hvad Spanien gjorde ved de illegale udlændinge, der ikke kunne dokumentere et fast arbejde. Ved du det? Umiddelbart mener jeg ikke at det er udtryk for en speciel åbenhed om indvandring kun at acceptere dem med et arbejde. I en eller udstrækning så er det en liberal holdning, som jeg ikke mente at du støttede. Jeg mener ikke at man kan sammenligne de 2 lande, da forudsætningerne ikke er sammenlignelige nok. Sidst da skal jeg erkende at jeg ikke kender Spaniens nuværende politik mht. indvandring. Mvh. LMNord Nb. dette indlæg er kopieret over på maveplaskeren.blogspot.com "

2:35 AM  

Post a Comment

<< Home