Monday, March 12, 2007

Frank Aaen og virkelighed

Nyhedsavisens seneste overskrift er "Fogh spreder usande rygter om Frank Aaen".

I artiklen skriver de bla. : "Men politikernes beskyldninger baserer sig altså udelukkende på kronikken, der har Frank Aaens egne artikler som eneste kilde, og har derfor ikke hold i virkeligheden, hvis man spørger de eksperter, Nyhedsavisen har talt med."

Det er da klart at det ikke har hold i virkeligheden. Meget af det der kommer fra Aaen har jo ikke hold i virkeligheden, jvf. tidligere post her på bloggen omkring Aaens karriere.

Det som Fogh citeres for at have sagt i en ophedet debat er flg:"Det er måske der, at hr. Frank Aaen har erhvervet sig de erfaringer, at alt med Afghanistan skal forbindes med tortur og mishandling, fordi det havde hr. Frank Aaen jo lejlighed til at studere på nærmeste hold under det tidligere kommunistiske regime i Afghanistan."

Faktuelt kan man sige, at Frank Aaen var i Afganistan. Han havde planlagt en tur derned og blev i følge ham selv efterfølgende inviteret derned af det kommunistiske afghanske regime. Muligvis har det spillet ind at han var formand for en kommunistisk forening. Han forhørte minimum en fange og videre gav information derfra til myndighederne.

Det ligner ikke en helt almindelig dannelsesrejse...

Som minimum vurderer jeg at Frank Aaen har været meget naiv......

Bemærkningen fra Fogh er ikke særlig sympatisk isoleret set, men med de anklager som venstrefløjen har bidraget med i forbindelse med "Den Hemmelige Krig" vil jeg anse ham lovligt undskyldt i kampens hede. Og han siger rent faktisk ikke at Aaen selv har udført tortur etc.

Det er der andre, der har gjort, men så burde de være i overskriften.

2 Comments:

Blogger ¥z said...

"lovligt undskyldt i kampens hede"

Hvis det blev en gyldig kendelse i retssystemet, ville det her blive et underholdende land at leve i.

6:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

For satan...

Det var ikke en fysisk kamp, men under en debat i folketinget. (Og lad mig komme evt. kommentarer om autonomes stenkast i møde. Det kan ikke undskyldes. De kunne være gået hjem eller opholdt sig andre steder). Den mulighed har Fogh trods alt ikke i Folketinget.

Jeg mente at hvis det var mig, der blev anklaget for at være krigsforbryder, at lyve etc. så kunne jeg nok godt komme til at udtale mig mindre diplomatisk.

Nu ved jeg godt at jeg er et forbillede :-) men ligefrem at ophøje mine kommentarer som en mulige gyldig retskendelse.

Btw. Hvad synes du om "sagen"? "Sagen" fordi jeg synes det er for småt til at bringe som en forside historie om Fogh.

7:34 AM  

Post a Comment

<< Home