Tuesday, March 20, 2007

Dømmes Mansour ?

Endnu en sag er ved at tage sin afslutning. Anklageren har fremlagt sine beviser og kræver fængselsstraf. Forsvaren på sin side hævder frifindelse, evt. en strafudmåling i måneder.

Blandt andet påpegede hun at "...størstedelen af det beslaglagte materiale fra Said Mansours forlagsvirksomhed, som anklageren har kaldt »stærkt radikaliseret«, blot er afskrivninger af koranen."

Det bliver nok vanskeligt at dømme ud fra det materiale, da en fængselsdom vil være et direkte angreb på Koranen. Muhammedkrisen vil kunne være vand i forhold til det.

Som forsvareren også siger : »Jeg håber virkelig ikke, at det, der står i koranen er stærkt radikaliseret, for så har vi lige pludselig mange hundredetusinder, som er omfattet af anklageskriftet«

Forhåbentlig bliver han dømt for at udbrede et radikalt budskab ved at udvælge rabiate citater ude af kontekst. Det kunne der jo komme en god dialog omkring fortolkning af Islam.

Mansour selv er ikke i tvivl :
»Jeg er uskyldig. Jeg er muslim og missionerer fredeligt for min religion islam. Min mission består ikke af eksplosion eller bomber«, sagde han på klingende rigsarabisk. (Rigsarabisk ?? Er der humor på Politiken?)

Min kommentar :
Kampe kan føres på mange måder. Det er en lidet ærværdig kamp Mansour har ført fra sit sikre helle i DK. På overfortolkningens overdrev kan man så læse at der er andre,der har den kamp for samme mål?
Mansour har haft en temmelig radikal omgangskreds. I givet fald at forhåndværende beviser ikke er nok til at dømme ham, så er retssikkerhed i top i DK.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home